Tere kõigile ükratta omanikele ! Mida peaks silmas pidama kui hakata sellist isendit ostma? Või kas tasub üldse? Tänan !
Poolt argumendid:
1. Elektrikulu 0,2 € 100km.
2. Ülevaatust teha ei saa, kindlustus ei ole kohustuslik (kuigi soovituslik)
3. Sõiduulatus ühe laadimisega 100-150 km.
4. Suudan osta ilma laenu, liisingu, järelmaksuta
5. Võimalik kasutada nii metsarajal kui ka kergliiklusteel.
6. Väga minimaalsed hooldus -ja remondikulud!
7. Mahub autosse, bussi, rongi, käekõrval poodi ja jõusaalis trennikappi.
Võib tunduda veider, et kvaliteetsete ja läbimõeldud jalgrattateede rajamine linna, teeb lisaks ratturitele linnaruumi paremaks ka autojuhtidele. Holland on suurepärane näide sellest, kuidas alternatiivide pakkumine autoga sõitmisele muudab liikluse paremaks kõigi jaoks.
Youtube'i kanal Not Just Bikes on keskendunud Hollandi linnaruumist selgitavate videote tegemisele ja ühes neist toob ta välja kõik argumendid, miks Holland on tõepoolest kõige parem koht mitte ainult ratturitele, vaid ka autojuhtidele.
Mida autokesksem linn, seda rohkem ummikuid!
Video peamine mõte on selles, et kui autoga sõitmisele on piisavalt häid alternatiive, valivad elanikud neid üha rohkem, mistõttu üha vähem inimesi teevad oma igapäevaseid sõite autoga. Hollandis on peamiseks alternatiiviks jalgrattaga sõitmine, mis on tehtud elanikele võimalikult mugavaks: rattaga sõites saad enamasti minna sihtkohta mööda kõige otsemat teed, rattateed kulgevad sujuvalt, foorid lähevad ratta lähenedes roheliseks jpm.
Kui võrrelda Hollandi erinevaid linnasid, siis mida autokesksem on linn, seda rohkem on linnas ummikuid ja seda halvem on seal autoga liigelda. Nendes linnades, kus autodega liigub vähem inimesi, on sellevõrra ka autoteed paremas korras.
Keegi ei pea foori taga passima!
Üks oluline aspekt Hollandi linnade juures on see, et nad on üritanud teha liikumise võimalikult sujuvaks, olgu see autoga või rattaga. Näiteks on neil targad valgusfoorid, mille jaoks on sõidutee alla enne foori paigaldatud mitmed andurid. Seeläbi saab liiklust kontrollida ja muuta foore punaseks või roheliseks vastavalt vajadusele. Kui autosid ei ole, on foor punane, mis võimaldab jalakäijatel ja teistel kergliiklejatel rahus oma teed minna. Samas ei pea keegi mõttetult kaua foori taga ootama, kuna see läheb vastavalt liiklustihedusele kiiresti roheliseks.
Samuti on liiklus disainitud nii, et suurtele sõiduteedele jookseks sisse võimalikult vähe kõrvaltänavaid. Seeläbi on liiklus sujuvam, kuna suurele teele keeravaid autosid on vähem ja liiklusesse on tarvis paigaldada vähem valgusfoore. Kuna erineva kiirusega tänavad on ka disainitud erinevalt, siis ei pea autojuht enamasti piirkiirust üle kontrollima, kuna loomulikuna tunduv kiirus on üldiselt õige.
Viimaks toob video autor välja suure erinevuse autokesksete linnadega: Hollandis sõidavad autoga ainult need inimesed, kes tahavad, mitte nagu mujal, kus autoga liiguvad ka need, kellel pole muud alternatiivi. Seetõttu on ka Hollandi liikluskultuur rahulikum, kuna autojuhid ei ole nii närvilised.
Terve mõistusega inimene saab juba täna linnas elades oma elu korraldatud ilma autota. Siin pole vaja mingit sisuturundust teha. Meil on inimestel auto nagu kinnisidee, mitte kui vahend, millegi saavutamiseks. Ja kui auto on kinnisesse, siis alternatiive ju ei kaaluta.
autod võivad ju meeldida, aga autot ei pea omama ja igapäevaselt kasutama. mul on näiteks mitu 35+ aastat vana uunikumi, millega liigun aastas kokku kuni 1000km suviseid sõite, aga igapäevaselt ma autot ei kasuta viimased 15 aastat. mina kasutan jalgratast, aga pooldan kõiki kergliiklusvahendeid, mis saastavad vähemalt 20-100 korda vähem kui autod. rahaline kokkuhoid mind ei huvita, kuna raha teenida ma oskan, pigem jään kulutamisega hätta.
okei suvel pole probleemi kergliiklusvahendiga sõita, aga kuidas sa linnas liikled ülejäänud pool aastat? (oktoobrist märtsini) kui teedel on 10cm lumesoppa. Siis elektrilise tõuksi või jalgrattaga ikka ei liikle
Kui EE-s oleks aastaringselt suvi, siis muidugi pole probleem
Kergliikurid annavad hoopis teistsuguse vabaduse, kui autod. Mäletan hästi oma esimese auto ostu ja seda vabaduse tunnet, kui saad sõita, millal tahad ja kuhu tahad. Nüüd igatsen vabadust mitte maksta kütuse, liisingu/laenu, hoolduse, remondi jne. eest. Igatsen vabadust mitte venida ummikutes. Igatsen vabadust mitte maksta verise nafta eest. Selle jaoks ongi mõeldud kergliikurid, et saaksid tõeliselt vabana kulgeda!
Veits ära tüütab see soigumine juba. Kasvata rapsi, pressi õli ja sõida stahargi märgiga hitleri karistusega ringi aastast 90.
See sinu kergliikuri promo võtab kergelt sama mõõtu, kui läpaka akude edasiarendusega liikuvad hipistani kodanikud, kes kannaks kõik traktorid isegi maha, sest nad teavad sellest masinast ainult nii palju, et see kulutab diislit, mitte seda, et see neile toidu lauale aitab tekitada.
Lisaks on sinu kergliikuri pannud kokku enamuses inimesed, kes saavad ainult kaks korda kaks nädalat aastas koju, ülejäänd aja istuvad tehases ja söövad ning magavad seal, kus nad töötavad. Sinu vabadus on teiste vabaduse arvelt.
Mis eesmärgil te, kergliikluse fännid, üldse ringi sõidate? Ma mõtlesin oma tänase päeva peale ja ainult üks ots oli mille oleks saanud sellise üks- või kaksrattaga teha. (tööriistapoest taskutäie polte tuua). Kõik muud sõidud olid sellised et eluilmas poleks kogu kola ratta peale mahtunud.
Lihtsalt tühjade kätega jälle pole vajadust sõita sest suhtlemiseks on ammuilma telefon välja mõeldud.
Üks töökaaslane käib jalgrattaga tööl kuid seal on mitu aga: kiiremini ta ei jõua sest kogu linnaliikluses võidetud aeg läheb pärast ümberriietumise peale. Väljaspool linna jõuab autoga nagunii kiiremini.
Poest ta suurt midagi kaasa haarata ei suuda. Tuleb kulleri peale loota ehk lasta teisel auto spetsiaalselt üks reis teha. (ise autoga tööl käies poleks boldineegrit vajagi)
Jalgrattahooaeg lõpeb tal hiljemalt lume tulekuga sest teid ju keegi puhtaks ei lükka. Tallinnas veel vähem ja nagu eespool juba mainitud - Eesti ja Hollandi kliima pole ühesugused.
Ja nii edasi.
Kui eesmärk on käia teises linnaosas lattet joomas ja muud sellist siis võib-olla... no aga ilgelt kalliks lähevad need kohvitassid kui üksratta amortisatsioon sinna juurde liita.
Rattaga sõitmine ei erine jala käimisest. Viimast me ometi teeme ju aastaringi. Kui meil on koer, siis käime temaga jalutamas ju igal aastaajal. Eestis on rattaga sõitmiseks üllatavalt väheste tugevate sademetega päevadega kliima. 2021 konkreetselt lugesin kokku
et 10 korda jäi vihma või paksu lume tõttu ratas koju Keskeuroopas oled sunnitud ratta palju tihedamini koju jätma. Talvel miinus kraadid on kõige parem ilm üldse rattaga liikumiseks. Tuul elektritõuksid on Tallinnas väljas aastaringi, nendega sõidetakse ka talvel. Nendega sõidavad noored, mitte lumehelbekestest keskealised.
Paluks sõna mitte võtta rattaga liikumise teemal nendel, kes ise on tubased inimesed, aastaringi mingit välisporti ei tee ja käivad parimal juhul teiste higiste kollidega jõusaalis. Või nimetavad SPAs käimist spordiks.
See rattaga tööl käija saab trenni ka tehtud tööle ja tagasi sõites. Millal sa trenni teed ja palju see aega võtab? Ja igapäevased poes käimised on rattaga igati võimalikud. Olemas on igasugu nutikad kotilahendused ja on ka cargorattad. Korra nädalas võid ju poest nädala toidu taksoga ka koju tuua. Ja kuskil ehituspoes käimiseks on olemas bolt drive autod ja bussid. Mina 4 liikmelisele perele saan toidu küll jala või rattaga poest toodud.
Ma teen sellise variandiga trenni et hoian kodus külmkapi täitsa tühjana. Autoga sõidan sirgelt koju, et lähe toidupoodidesse kolama. Kui nälg kallale tuleb siis lähen õhtul jala poodi. Kõige lähem väike pood on ca kilomeeter aga seal pole suurt midagi ning rämedalt kallis. Korralik kauplus on 3 km ja supermarket juba 4.
Ega suurt üle ühe päeva toidu ei jaksa käe otsas tassida ja kui ilm väga kehv on lähen tühja kõhuga magma.
No ma olen mootorrattaga aeg-ajalt seda rattateemat proovinud arendada aga uskuge või mitte - võrreldes autoga on see igapäevaselt ebamugav. Muidugi on ka korüfeesid kes mootorrattaga 40 000 aastas sõidavad ja iga ilmaga.
Päris jalgrattaga pole juba 3-4 aastat sõitnud. Seal on iste teistsugune ja munad hakkavad valutama.
:) hea huumor. Sõitsin korra rattaga tagumik jäi valusaks ja rohkem pole sõitnud. Sama magu käisin esimest korda trennis, lihased jäid valusaks ja rohkem pole teinud.