Sõiduki tausta kontrollimine

Enne huvipakkuva sõiduki ülevaatamist oleks alati mõistlik kontrollida ka selle varasemat ajalugu. Sõiduki ajaloo päringu teostamine aitab kokku hoida teie aega, närve ja raha ning teadlikkuse tõstmise abil paneb teid ostuläbirääkimistel palju paremasse positsiooni. VINinfo.ee teenus kontrollib sõiduki kirjeid erinevatest kuulutusteportaalidest ja paljudest teistest andmebaasidest ning koondab kogu info ühte aruandesse kokku. Ei tasuks lootma jääda vaid müüjapoolsele infole ja tellida lisaks ka sõiduki ajaloo aruanne.

Sõiduki läbisõitu võiksid tõendada erinevad kuluarved teeninduse, vahetatud varuosade ja remondi kohta. Mitte usaldada vaid hooldusraamatut, kuna see võib olla võltsitud. Hooldusajalugu saab kontrollida margiesindustes, kes lisaks kohalikule väljavõttele saavad enamasti päringu teha ka teistes margiesindustes tehtud tööde kohta (ka teistes Euroopa riikides).

Kasulikku infot on võimalik saada ka omanikuga suheldes. Küsitlege müüjat auto tehnilise seisundi, läbisõidu, hoolduste ja olukorra kohta. Kui teate konkreetse mudeli nõrku kohti, küsige nende kohta. Müüja võiks osata neile küsimustele adekvaatselt vastata.

Sõiduki tehnilise seisukorra ja andmete kontrollimine

Kui tunnete ennast ebakindlalt, siis võtke sõiduki ülevaatamisele kaasa sõber või tuttav, kellel rohkem kogemusi. Võimalik on kasutada ka selleks spetsialiseerunud ettevõtete abi. auto24 partner Automaakler.ee on loodud inimestele, kelle jaoks on auto ostmine keeruline ja võõras.

Kohapeal kontrollida, kas sõiduki komplektsus vastab kuulutuses avaldatule (nt valuveljed ei ole asendatud plekkvelgedega ja raadio eemaldatud).

Võrrelda tehnilises passis olevaid andmeid (VIN, reg. number jne) sõiduki kerel olevate numbritega.

Veenduda, et müüjal on õigus sõidukit müüa (nt volituse õigsus, abikaasa nõusolek jne).

Pimesi mitte uskuda läbisõidumõõdiku näitu ja hooldusraamatut. Vaadata sõiduki kerel või mootoriruumis olevaid kleepse hooldustööde kohta ja võrrelda neid auto läbisõidumõõdiku näiduga ning hooldusraamatus oleva infoga. Keskenduda sõiduki tehnilise seisukorra ja kulumise hindamisele. Näiteks pedaalide, rooli, istmete kulumine; kere seisukord; mootori käivitumine ja veidrad hääled; veermik; salongis olevate seadmete ja lisade töövõime ja seisund.

Kindlasti tasub ise roolis olles teha proovisõit, seda soovitatavalt välja lülitatud raadioga. Nii ei teki olukorda, et mõni kõrvaline heli jääb tahtlikult või tahtmatult raadiost tuleva müra varju. Proovisõidu trass võiks käia erinevate pinnakatetega teedel, eriti kasulikud on siinkohal auklikud või kruusateed, mis annavad auto vedrustuse seisundist esmase ülevaate.

Auto tehnilise seisundi hindamiseks võib selle viia ka lähimasse ülevaatuspunkti (veermiku, vedrustuse, pidurite, heitgaaside kontrollimiseks), usaldusväärsesse ja enda poolt valitud (mitte müüja poolt soovitatud) remonditöökotta või margiesindusse. Üldjuhul on väikese tasu eest võimalik saada hea pilt konkreetse sõiduki tehnilisest seisundist ja remonti vajavatest sõlmedest.

Kellelt osta?

Eraisikult ostes võib olla eeliseks tekkiv või mittetekkiv personaalne usaldus, inimene müüb nt pikalt enda kasutuses olnud vara, mille kohta on palju detailset infot jagada. Hinnaeelis võrreldes professionaalsete müüjatega, kellel on vaja kasumit teenida on ülimalt tõenäoline.

Väikeettevõtted püüavad majandada võimalikult efektiivselt ja neil puuduvad suuremad püsikulud valgusreklaamide, peegelsaalide ja klaaspaleede näol. Tõenäoline hinna eelis võrreldes margiesindustega, kuid peab olema tähelepanelik, et kulude optimeerimine ei ole üle läinud kliendi petmiseks.

Suured margiesindused - tõenäoliselt kvaliteetseim müügitöö ja meeldivaim klienditeenindus, täiendavate garantiide välja kauplemise võimalus, võimalike pretensioonide suurem lahendamise võimalus. Kvaliteetne teenus maksab kõrgemat hinda – tihtipeale kuni kolmandiku auto hinnast.

Pimesi ei tohiks eelistada kedagi. Kõige olulisem on keskenduda sõiduki tausta, seisukorra ja andmete õigsuse hindamisele ja veenduda, et sõiduk vastab Teie soovidele ja võimalustele.

Veel olulist

Alati tuleks sõlmida kirjalik ostu-müügileping, kus on fikseeritud auto müüja, hind, sõiduki andmed, lisavarustus ja seisukord, läbisõidumõõdiku näit. Lisaks tuleks lepingusse kirja panna kõik, milles ollakse müüjaga kokku leppinud. Tasub vältida kokkuleppeid, kus lepingusse soovitakse kirjutada reaalsest müügihinnast väiksem summa. Soovitame kasutada auto24 juristide poolt ettevalmistatud lepingupõhja, millesse on võimalik sisse viia ka omapoolseid täiendusi. Eeltäidetud lepingupõhi on kättesaadav konkreetse sõiduki müüja auto24 konto kaudu.

Võimalusel tasuda ostu eest pangaülekandega, nii jääb tehingust jälg ja võimalikke vaidlusi on hiljem palju lihtsam tõendada. Jälgida, kes on raha saaja: kas lepingus olev isik ja müüja on ikka samad. Müüja peab Teile andma sõiduki ostu eest tasumist tõendava dokumendi.

Alati on soovitav kaasata ostu-müügiprotsessi tuttav asjatundja ning võimalikult vähe uskuda müüjate ilujuttu, eriti auto endise omaniku (naisterahvas või pensionär, kes autoga ainult pühapäeviti kirikus käis jne) kohta.

Müügikuulutus ja kontaktid jätavad mulje, et tegemist on tuntud autoesindusega, mille abil püütakse usaldusväärsust tõsta. Auto ülevaatamine võib toimuda esinduse territooriumil, kuid ostu-müügilepingut sõlmides selgub, et tegelikult müüb sõidukit keegi teine, nt antud autoesinduse mehaaniku sõber või ämm.

Kui omanikule sõiduki tehniline või taustakontroll ei meeldi või ta kiirustab otsuse tegemisele takka, viidates ajapuudusele või teiste autost huvitatute rohkusele, tasub seda võtta kui ohumärki.